Τα βασικά είδη του Κλαρινέτου

Τα βασικά είδη του κλαρινέτου είναι δυο .Το κλαρινέτο σε σύστημα Oehler (το χρησιμοποιούν και οι δημοτικοί οργανοπαίχτες ) και το κλαρινέτο σε σύστημα Boehm (το πιο διαδεδομένο σύστημα αυτή τη στιγμή) .Οι διαφορές που έχουν αυτά τα δύο συστήματα βρίσκονται
στα κλειδιά τους. Εδώ θα προσπαθήσουμε να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα όσο αφορά τα δυο αυτά διαφορετικού συστήματος κλαρινέτα .
Το σύστημα Oehler χρησιμοποιεί περισσότερα κλειδιά από το σύστημα Boehm πράγμα που το καθιστά πιο εύκολο στην εκμάθηση του, άλλα παράλληλα απαιτεί μεγάλη δεξιοτεχνία στα γρήγορα περάσματα. Βέβαια το σύστημα Boehm είναι αυτό που δίνει την μεγαλύτερη ελευθερία και ευελιξία στον μουσικό, δίνοντας του κλειδιά για να μπορέσει να αναπαράγει όλες τις νότες και για αυτό το λόγο έχει τον πρώτο λόγο σήμερα στα Ωδεία και στις συμφωνικές ορχήστρες. Καλό είναι για κάποιον που θα ξεκινήσει να μαθαίνει κλαρινέτο να επιλέξει το σύστημα Boehm.
Βέβαια υπάρχουν και αυτοί που θα θελήσουν να ασχοληθούν αποκλειστικά με την δημοτική μουσική ,αυτοί τι θα πρέπει να επιλέξουν?
Και σε αυτούς θα πρότεινα κλαρινέτο σε σύστημα Boehm .Τότε θα μου πείς γιατί σχεδόν όλοι οι παλιοί δημοτικοί κλαρινίστες χρησιμοποιούν σύστημα Oehler και τους παππούδες του (muller και albert)?
Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε αυτό από την αρχή. Το κλαρινέτο Boehm μπορεί άνετα να αποδώσει την δημοτική μουσική και μάλιστα εάν ο μουσικός του είναι καλός θα αποδώσει καλύτερα από οποιοδήποτε κλαρινέτο με τo σύστημα Oehler .Ο λόγος που το Oehler υπάρχει ακόμη σαν σύστημα είναι διότι όλοι οι δημοτικοί μας μουσικοί αυτό γνωρίζουν και αναγκαστικά αυτό διδάσκουν στους μαθητές τους .Επίσης να πούμε ότι εάν θελήσεις να ασχοληθείς με την δημοτική μουσική θα δεις αποτέλεσμα στους κόπους σου γρηγορότερα με το σύστημα Oehler μιας και είναι ευκολότερο στην εκμάθηση του και παίζει ευκολότερα τα γλιστρήματα (που είναι και η βασική τεχνική στους παραδοσιακούς).Οταν λέμε ευκολότερο (για να μην παρεξηγηθούμε - δεν υπάρχει εύκολο μουσικό όργανο) εννοούμε ότι ευκολότερα μπορείς να αποδώσεις τα γλιστρήματα και τις παραδοσιακές τεχνικές.
Το συμπέρασμα είναι το εξής
Σύστημα Oehler
Έχει περισσότερα κλειδιά περιορίζοντας τον μουσικό (σε ταχύτητα και ευελιξία) ,παίζει δημοτική μουσική, δεν μπορεί να παίξει άνετα κλασική μουσική (εξαιτίας των περιορισμών των κλειδιών του -ή για να παίξει κλασική θα χρειαστεί πολύ μεγάλη δεξιοτεχνία από τον μουσικό),για την ακρίβεια απαιτεί τεράστια μελέτη και εμπειρία για να αποδώσει σε κλασικό ρεπερτόριο (εκεί η ακρίβεια είναι απαραίτητη). Επίσης έχει καλύτερη τονικότητα από το Boehm.

Σύστημα Boehm
Έχει τόσα κλειδιά ώστε ο μοναδικός περιορισμός υπάρχει μόνο στην ικανότητα του μουσικού,παίζει δημοτική μουσική,παίζει κλασική μουσική,είναι ευκολότερο στην εκμάθηση του,θεωρείτε το επικρατέστερο και το πληρέστερο (ιδίως αυτό με τα 18 κλειδιά) από τους σύγχρονους μουσικούς.

Τα συστήματα muller και albert είναι παλαιά συστήματα με πολύ λίγα κλειδιά ,πρόγονοι των Boehm και Oehler και σιγά σιγά σπανίζουν (μόνο παλιοί οργανοπαίχτες τα χρησιμοποιούν πλέον ,καθώς και οι μαθητές τους) .

26 σχόλια:

  1. Αγαπητέ niko,
    Διαφωτιστικό το άρθρο σου για τα συστήματα,
    Αν μπορείς απάντησέ μου
    Τα δυο συστήματα είναι εντελώς διαφορετικά, δηλαδή αν κάποιος παίζει στο ένα δεν μπορεί να παίξει στο άλλο;
    Το Boehm είναι πιο δύσκολο λες, δηλαδή ένας αρχάριος πόσο παραπάνω θα δυσκολευτεί να παίξει απλά κομμάτια;
    Θα με ενδιέφερε να ξεκινήσω δημοτικό, με συμβουλεύεις να πάω στο Boehm;
    Ευχαριστώ Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν υπάρχει εύκολο και δύσκολο .Ολα τα μουσικά όργανα είναι εξίσου δύσκολα στη μάθηση.Εγώ θα σου πρότεινα boehm μιας και το όργανο είναι πλήρες απο θέμα κλειδιών σε σχέση με το german και μπορέι να παίξει τα πάντα χωρίς περιορισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε Νίκο θα μπορούσες σε παρακαλώ να δώσεις κάποιες πληροφορίες για το σύστημα Muller; Πχ ποιες οι βασικές διαφορές με τα συστήματα που αναφέρεις παραπάνω και τι μουσική παίζει; Ευχαριστώ εκ των προτέρων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το σύστημα muller είναι γερμανικό σύστημα και προϋπήρχε του oehler.Εχει λιγότερα κλειδιά από το oehler και χρησιμοποιείτε από παραδοσιακούς δημοτικούς οργανοπαίχτες εξαιτίας των ελάχιστων κλειδιών (11-12 κλειδιά).Είναι ξεπερασμένο σύστημα και δεν υπάρχει κανένας λόγος να χρησιμοποιείτε από μουσικούς που ξεκινούν τώρα την ενασχόληση τους με το κλαρίνο. Είναι σαν να ξεκινάς και να μαθαίνεις οδήγηση σε άμαξα...δεν υπάρχει κανένας λόγος..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δηλαδή εσύ προτείνεις για ελληνική λαϊκή και παραδοσιακή μουσική το Oehler; Για το Albert ισχύει κάτι αντίστοιχο με το Muller; Ενδιαφέρομαι να ασχοληθώ με το κλαρίνο για αυτό το είδος μουσικής που είπα.

      Διαγραφή
    2. Επίσης ξέχασα να ρωτήσω τι τονικότητας να είναι το κλαρίνο που πρόκειται να αγοράσω για τέτοια μουσική. Ευχαριστώ.

      Διαγραφή
    3. Κοίταξε.Εγω προσωπικά θα σου πρότεινα γαλλικό σύστημα boehm.Eίναι αρκετά δυσκολότερο στα γλιστρήματα άλλα ταχύτατο στα γρήγορα περάσματα.Έχει 17 ή 18 κλειδιά και είναι για εμένα το πιο ολοκληρωμένο όργανο.Το Oehler έχει περισσότερα κλειδιά ,άλλη τεχνική άλλα οφείλω να ομολογήσω ότι τονικά είναι καλύτερο από το boehm.
      To Albert και το muller είναι πρόγονοι των παραπάνω και έχουν πολύ λιγότερα κλειδιά.Δεν έχουν δαχτυλίδια και αυτό τα κάνει να έχουν ευκολότερα γλιστρήματα στις νότες αυτές.
      Ο μοναδικός λόγος που υπάρχουν ακόμη κατά την δική μου γνώμη ,είναι επειδή οι παλιοί τα έχουν συνηθίσει και με αυτά διδάσκουν στου νεότερους που θέλουν να ασχοληθούν με την παραδοσιακή ή την jazz μουσική.
      Δεν υπάρχει κανένας άλλος λόγος μιάς και το Boehm και το Oehler είναι πιο ολοκληρωμένα όργανα με άπειρες δυνατότητες.

      Διαγραφή
    4. Επειδή παίζω κλαρίνο, ο βασικός λόγος που χρησιμοποιούμε τα παλιά albert ή muller κλαρίνα είναι ότι σε αυτά χρησιμοποιούμε δαχτυλισμούς της φλογέρας και του ζουρνά και μπορούμε να αποδώσουμε τα μόρια και τα κάθε λογής τεχνικά στοιχεία που χαρακτηρίζουνε την παραδοσιακή ασυγκέραστη μουσική (γκλισάντα, φαλτσέτο κτλ)ή όπως είπε κάποια στιγμή απλοϊκά ο δάσκαλός μου ο Γρηγόρης Καψάλης: θέλουμε να είναι φάλτσα η νότα- σύμφωνα με την παράδοση,μόριο δηλαδή, πράγματα που δε μπορείς να παίξεις με τα boehm κλαρίνα. Σε ένα εξοικειωμένο αυτί είναι αισθητή και ουσιώδης η διαφορά να παίζεις παραδοσιακά με Boehm Κλαρίνο.

      Διαγραφή
  5. Μεταξύ boehm και Οehler υπάρχουν κατασκευαστικές διαφορές (μήκος σώματος ,διάμετρος σωλήνα ,κ.τ.λ) που διαφοροποιούν και τον ήχο τους.Υπάρχουν λάτρεις του Γερμανικού ήχου άλλα και μεγάλοι φανς του Γαλλικού.Θα πρέπει να τα παίξεις και να τα ακούσεις για να δεις σε ποια κατηγορία ανήκεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τονικότητα Sib σου προτείνω σε ότι διαλέξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τις πληροφορίες!!!! Ήσουν κατατοπιστικότατος. Επειδή οπτικά τα ξεχωρίζω το Γαλλικό με το Γερμανικό σαν ήχος μάλλον προς στο Γερμανικό κλείνω. Ευχαριστώ και πάλι.

      Διαγραφή
  7. ΜΑΓΚΕΣ καλυτερο κλαρινο ειναι αυτο Buffet Clarinet Albert System Bb χτες το πηρα απο τον ΜΟΣΧΟ ολα τα λεφτα...οτι πρεπει για παραδοσιακα και ηπειρωτικα τραγουδια, τακσιμ και κανενα λαικο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. καλησπέρα. παιζω φλογερα εδω και εναμιση χρονο ερασιτεχνικα και θα ηθελα να μαθω κλαρινο. Ως αρχάριος σκεφτομαι να αγοράσω ενα φθηνο πλαστικο κλαρινο Σι μπε μολ. Με ενδιαφέρει περισσοτερο να παιζω παραδοσιακη μουσικη αλλα και πιο λαικα κομματια, τσιγγανικα κτλ. Ο προβληματισμός μου βρισκεται στο συστημα που πρεπει να παιζει το κλαρινο. Ειναι καλυτερα να ξεκινησω να μαθαινω με bohem η γερμανικο συστημα; Εχω ακουσει οτι το γερμανικο ειναι πιο κοντα στη φλογέρα... Επισης μπορει να μου πει καποιος ποιες ειναι οι βασικες διαφορες στο παιξιμο των νοτών στα δυο συστηματα; ευχαριστω εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε Konstandinos Tsolak κι εγώ ήμουν αυτοδίδακτος στην φλογέρα στα παραδοσιακά και ήθελα να μάθω κλαρίνο για το ίδιο στυλ μουσικής που θες κι εσύ. Από πολλούς είχα ακούσει για Γερμανικό σύστημα ακόμη και από έναν παραδοσιακό που παίζει με Boehm γιατί είναι καθαρά παραδοσιακό. Τελικά μετά από καιρό και με την προτροπή ενός κλασσικού κλαρινετίστα πήρα με μισή καρδιά Boehm Βb γιατί λέει έχει μεγαλύτερο εύρος ρεπερτορίου και έχω μείνει έκπληκτος από το όργανο. Είναι ψέμα αυτό που ακούγεται ότι αργείς να δεις αποτελέσματα με το Boehm. Οι δακτυλισμοί στις διέσεις είναι πιο απλές κι απ' της φλογέρας. Η αλήθεια είναι πως το ότι παίζω φλογέρα με βοήθησε πάρα πολύ. Αν θες πλαστικό όργανο προτίμησε εβονίτη και όχι το ABS πλαστικό γιατί ο εβονίτης συμπεριφέρεται ως ένα βαθμό σαν το ξύλινο κλαρίνο και σίγουρα έχει πιο ωραίο ήχο από το ABS. Καλή αρχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. πολύ ωραία άρθρα συγχαρητήρια!
    Θέλω να αγοράσω ένα κλαρίνο, μάλλον κάποιο μεταχειρισμένο για αρχή και έχω μια απορία.
    αν πάρω με σύστημα boehm ή oehler, μετά δεν θα μπορώ να παίξω και σύστημα oehler ή boehm αντίστοιχα?
    επίσης βλέπω πολλά κλαρίνα που αντί για κλειδιά, έχουν μόνο τρύπες σε μερικά σημεία που θα έπρεπε να υπάρχουν κλειδιά. γίνεται για κάποιος συγκεκριμένο λόγο αυτό ή είναι άλλος τύπος κλαρίνου?
    ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλή σου μέρα!!
    Καταρχήν, αν κ δεν ξέρω την οικονομική σου δυνατότητα, θα πρότεινα ένα οικονομικό όργανο από εβονιτη, καινούριο όμως, πάρα ένα μεταχειρισμένο. Αυτό το λέω αφενός επειδή όργανο είναι κ συχνά χρειάζεται συντήρηση (κ μια καλή συντήρηση δυστυχώς είναι ταρίφα στα 200) κ αφετέρου δεν ξέρεις αν έχει πέσει κ τη φθορά έχει υποστεί. Ένας δεξιοτέχνης μπορεί να αποδείξει σε κάποιον που δεν γνωρίζει ότι το όργανο παίζει, κ μόλις πας να παίξεις να ανακαλύψεις ότι ορισμένα κλειδιά δεν παίζουν.
    Άρα ένα καινούριο, υπάρχουν πολύ καλά μαθητικά με 350, δε θα πω περισσότερα, δε θέλω να κάνω διαφήμιση εδώ, για να ξέρεις τι σου γίνεται.
    Όσο για το είδος, έχω γνωστό που ξεκίνησε παραδοσιακά με γαλλικό σύστημα, (τώρα πια διδάσκει) κ πιστεύω ότι είναι καλύτερα από άποψη ήχου... Το γερμανικό δεν προσφέρει κάτι καλύτερο. Ούτε από ήχο ούτε τίποτα. Όλα είναι στο στόμα (μάσκα) στα χέρια κ στο επιστομιο που θα επιλέξεις.γενικά το γαλλικό σύστημα είναι πιο εξελιγμένο. Το mail μου είναι effie@hotmail.gr. Αν χρειαστείς πληροφορίες κ βοήθεια για την επιλογή οργάνου κ επιστομιου μη διστάσεις να στείλεις. Ελπίζω να βοήθησαΈφη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Χαίρετε σε όλους! Ασχολούμαι από μικρός με το κλαρίνο και έχω αφιερώσει όλη μου τη ζωή με αυτό το όργανο αρχίζοντας με μαθήματα κλασσικού κλαρινέτου αλλά και τζαζ. Η λατρεία μου όμως ήταν το παραδοσιακό κλαρίνο. Ασχολήθηκα πολύ καιρό μαθαίνοντας μόνος μου παραδοσιακό κλαρίνο μέσα απο παλίες κασέτες χώρίς να έχω την καθοδήγηση ενός δασκάλου παραδοσιακού κλαρίνου. Μικρός νόμιζα ότι μόνο με ένα κλαρίνο σε σύστημα miller μπορείς να αποδώσεις σωστά την παραδοσιακή μουσική αλλά με τα χρόνια και την εμπειρία μου κατάλαβα ευτυχώς ότι έσφαλλα. Λοιπόν, ας σταματήσει επιτέλους αυτός ο μύθος ότι μόνο με κλαρίνο μύλερ μπορείς να αποδώσεις σωστά την παραδοσιακή μουσική! Αυτό είναι μια πολύ λάθος αντίληψη. Αν ο μουσικός είναι καλός μπορεί να αποδώσει κάλλιστα την παραδοσιακή μουσική με κλαρίνο σε σύστημα μποέμ. Αν μάλιστα ο μουσικός είναι πολύ έμπειρος μπορέι να αποδώσει τα μόρια,τα γλιστρήματα, τα γκλισάντι, τα φαλτσέτα και τα δύσκολα διαστήματα της ηπειρώτικης μουσικής. Οι ξένοι κλαρινίστες ας πούμε όπως οι Βούλγαροι, Σκοπιανόί βλ. Ismail Lumanosvki και άλλοι γιατι μπορούν και παίζουν όλα αυτά που προανέφερα με το boehm σύστημα και οι Έλληνες δεν μπορούν. Μήπως επείδη σε όλα ο Έλληνας έμαθε να βολεύεται/ Αυτό το σύστημα έχει περισσότερες δυνατότητες και πολλοί κάποιοι κλαρινίστες σήμερα θέλουν να αλλάξουν τα κλαρίνα τους απο μύλλερ σε μποέμ λόγω του ότι έχει περισσότερες δυνατότητες το μποέμ. Εγώ παίζω τόσα χρόνια παραδοσιακή μουσική με μποέμ και έιμαι πολύ ευχαρστημένος. Και με μεγάλες προσπάθειες μπορώ και βγάζω τα μόρια κτλπ. Δεν είναι το τι σύστημα κλαρίνου έχεις το θέμα αλλά το πόσο καλός μουσικός είσαι και πόσο διαβασμένος είσαι για τα μόρια και επίσης το αυτί σου να έχει ακούσει πολύ αυτά για να μυυθεί σε αυτά. Ας σταματήσει επιτέλους να κυκλοφορεί αυτός ο ανόητος μύθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Α παιδιά ξέχασα κάτι. Όσο για τον άλλο ΜΥΘΟ που επικρατεί για το ηχόχρωμα του οργάνου ότι τάχα μου μόνο με το γερμανικό κλαρίνο μπορείς να αποδώσεις στο παραδοσιακό χρώμα του οργάνου και αυτό είναι ΜΕΓΑΛΗ ΜΟΥΦΑ. Κάλλιστα μπορείς να αποδώσεις το ελληνικό παραδοσιακό ήχο του κλαρίνου με το γαλλικό σύστημα άμα βέβαια έχεις ακούσει αρκετή παραδοσιακή μουσική, έχει συγκλονιστεί το είναι σου μέσα σου και το νιώθεις, κλαις αμα παίζεις. Όποιος διαφωνεί με όσα λέω τον προκαλώ σε μια συνάντηση με τα κλαρίνα! Πρέπει επιτέλους κάποτε να σταματήσουν να επικρατούν αυτοί οι ΜΥΘΟΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Παιδιά για σας θα ήθελα να ρωτήσω εχω αγοράσει το εξής κλαρίνο http://www.musicmania.com.gr/music/s25842p να μάθω ποιο ακριβώς είναι το σύστημα του,αν κάνει για εκμάθηση δημοτικής μουσικής και επίσης αν ξέρετε κάποιο καλό ωδείο στην Αθήνα ????
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καλησπερα φιλε μου!!Θελω να ξεκινησω να μαθω καποιο πνευστο (αφου τελειωσα τα αγγλικα) και επελεξα το κλαρινετο!!Πρωσοπικα μου αρεσει πιο πολυ η κλασσικη μουσικη παρα παραδοσιακη!!Ποιο συστημα με συμβουλευεις να μαθω;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλησπέρα! Ενδιαφέρον και βοηθητικό το άρθρο. Παρόλα αυτά υπάρχει κάποιος εδώ που ξεκίνησε με μποέμ και το γύρισε σε άλμπερτ; Εγώ παίζω μποέμ, με ενδιαφέρουν μόνο δημοτικά και σκέφτομαι να το γυρίσω. Πόσο δύσκολο είναι; Είναι μεγάλες οι διαφορές στη δακτυλοθεσία και στις νότες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Γειά σας δεν έχω ιδέα άν η σελίδα είναι ενεργή ακόμα. Αν μπορέσετε να μου απαντήσετε είναι πολλά αυτά που θέλω να ρωτήσω.
    Στάθης Ευαγγελινίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Βρε εσείς τη κλαρίνο να πάρω για παραδοσιακή μουσική τσάμικα και βαριά τραγούδια βοήθεια !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπαρχει δημοτικός που
      να παιζει με boem σύστημα.
      εχει διαφορετικα πιασηματα.
      Και δεν προκειται να βρεις
      καποιον να σου δείξει. Σύστημα
      Almbert να παρεις.Τα γαλλικα
      ποιο ακριβά.. .τα γερμανικα
      ποιο φθηνα..Με εναν δημοτικο
      μπορεις να βρεις ενα καλο κλαρινο...

      Διαγραφή
    2. Μονο σύστημα Albert..
      Φιλε μου.ολοι με αυτο παιζουν.

      Διαγραφή
  19. Όσοι παίζουν το Böhm δεν θέλουν να πιάσουν το γερμανικό στα χέρια τούς ...το γαλλικό είναι ολόκληρομενω κλαρινο και μπορείς να παίξεις ακόμα και από ημιτόνια ...το 80 της 100 στην Αλβανία Σκόπια Σερβία Ρουμανία Βουλγαρία παίζουν με το γαλλικό..όπως η Φλώρινα και η Θράκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή