Εκμάθηση και σπουδή κλαρινέτου

Μετά από απαίτηση πολλών αναγνωστών θα αναφέρουμε σε αυτό το άρθρο μας λεπτομέρειες για την εκμάθηση του κλαρινέτου.
Το κλαρινέτο δεν είναι ένα συνηθισμένο μουσικό όργανο.Είναι ένα σύνθετο μουσικό όργανο και για να αποδώσει σωστά εξαρτάτε από πολλούς και ανεξάρτητους παράγοντες.
Ας δούμε τα βήματα που πρέπει να γίνουν ώστε να μιλάμε για σωστή εκμάθηση του οργάνου.



Πρώτος και σημαντικότερος παράγοντας είναι η θέληση και η αγάπη του μουσικού προς αυτό το όργανο. Το κλαρινέτο δεν είναι ούτε πιάνο άλλα ούτε και κιθάρα .Στο κλαρινέτο δυστυχώς η ευτυχώς αποτυπώνονται πάντα, πολλά περισσότερα απο την κίνηση των δαχτύλων του μουσικού στη μουσική χροιά του.
Αποτυπώνεται η ψυχική διάθεση του μουσικού ,άρα είναι πολύ δύσκολο να κρυφτείς πίσω από το όργανο όπως θα μπορούσες να κάνεις σε ένα πιάνο π.χ.
Ενώ είναι σχετικά εύκολο σε κάποιον που δεν του αρέσει το πιάνο(με το ζόρι που λέμε) να φτάσει μέχρι και την κατάκτηση του πτυχίου ,στο κλαρινέτο κάτι τέτοιο είναι απλά αδύνατο.
Άρα το πρώτο πράγμα που θα έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ιδιαίτερο μουσικό όργανο.
Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βλέπουμε το κλαρινέτο ως επέκταση του εαυτού μας (αυτό είναι στην ουσία) και όχι απλά σαν ένα μουσικό όργανο.

Κάποιος που θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την εκμάθηση του κλαρινέτου θα πρέπει να έχει υπόψιν του τα παρακάτω.

Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η επιλογή αγοράς του οργάνου .Η δική μας συμβουλή είναι ότι ξεκινάμε με ένα πολύ φθηνό όργανο στην αρχή ,άλλα μόλις καταλήξουμε ότι θέλουμε να συνεχίσουμε σοβαρά με την εκμάθηση του ,κατευθείαν να προχωρήσουμε στην αγορά ενός πολύ καλού κλαρινέτου,το οποίο κατά πάσα περίπτωση θα μας συνοδεύει σε όλη μας τη ζωή.

Επίσης πολύ σημαντικό η επιλογή επιστομίου και καλαμιού. Με τα δύο τελευταία δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσετε να ψάχνεστε όσα χρόνια και αν περάσουν. Είναι κάτι σαν μόνιμη αναζήτηση και καλό θα είναι να μάθετε αν ζείτε με αυτό.
Το καλό κλαρινέτο σε σχέση με κάποιο κακό μπορεί να κάνει τόση διαφορά που ούτε τη φαντάζεστε. Δεν είναι απλά το ένα καλύτερο και το άλλο χειρότερο.
Απλά στο χειρότερο δεν θα μπορέσετε ποτέ να αποδώσετε άσχετα με την μελέτη ή το επίπεδο που βρίσκεστε.
Το ίδιο συμβαίνει και με το επιστόμιο και το καλάμι. Πρέπει να πειραματιστείτε άσχετα με αυτά που διαβάζετε ή ακούτε. Μόνο με προσωπικό πειραματισμό θα μπορέσετε να βρείτε αυτό που σας ταιριάζει απόλυτα. Η συμβουλή του δασκάλου σας είναι επίσης σημαντική στο να γλιτώσετε χρόνο και χρήμα.
Πιστέψτε με ,μόνο με επιστόμιο και καλάμι που σας ταιριάζει θα μπορέσετε να αποδώσετε τα μέγιστα. Σε καμία άλλη περίπτωση.

Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η μελέτη μας. Αυτή θα πρέπει να γίνεται με πρόγραμμα και υπομονή. Έχουμε μιλήσει και σε άλλα άρθρα μας για το θέμα μελέτη ,καλό είναι να ανατρέξετε και να τα διαβάσετε.
Η προσωπική μας μελέτη είναι το Α και το Ω στην εκμάθηση του οργάνου . Αυτό θα πρέπει πάντα να το έχετε στο μυαλό σας.

Μαθήματα και δάσκαλος.
Πολύ σημαντικό κομμάτι είναι ο δάσκαλος και η σχολή που θα μας διδάξουν.
Πολύ καλή αρχή είναι η εγγραφή μας σε κάποια φιλαρμονική.
Η φιλαρμονική θα σας προσφέρει την πρώτη σας επαφή με το όργανο και με την ομαδική μουσική γενικότερα.
Πάρα πολλές φιλαρμονικές διαθέτουν αξιόλογους δασκάλους ,δίνουν δωρεάν πνευστά όργανα για εκμάθηση και γενικά αποτελούν πρώτης τάξεως σχολείο για έναν εκκολαπτόμενο μουσικό.
Προσοχή όμως. Στην φιλαρμονική η πλειοψηφία των συμμετεχόντων μουσικών θα παραμείνουν στάσιμοι  και δεν θα εξελιχθούν.
Συνήθως η φιλαρμονική δημιουργεί ένα συναίσθημα διασκέδασης - παιχνιδιού στους μουσικούς κάνοντας τους να αφήνουν την προσωπική τους εξέλιξη και τους στόχους τους σε δεύτερη μοίρα.
Επίσης ,εκτός απο τις διάσημες φιλαρμονικές (π.χ. Κέρκυρας ,Αθήνας ,κ.τ.λ) ,σε όλες τις άλλες το επίπεδο των μουσικών δεν είναι αυτό που θα λέγαμε ότι θα σε οδηγήσει στο επόμενο στάδιο.
Το συμπέρασμα είναι ότι η φιλαρμονική είναι πολύ καλό σχολείο για το ξεκίνημα ,πολύ κακό σχολείο για την σολιστική σου εξέλιξη.
Εάν θέλεις να εξελιχθείς ως μουσικός ,η φιλαρμονική θα είναι κάτι σαν δεμένες πέτρες πάνω σου που δεν σε αφήνουν να τρέξεις.
Συμπέρασμα ,δεν μένουμε και δεν επαναπαυόμαστε στην φιλαρμονική.Το πιθανότερο είναι να μείνουμε στάσιμοι.

Επόμενο στάδιο είναι το ωδείο ή τα ιδιαίτερα μαθήματα.
Και στις δύο περιπτώσεις θα πρέπει με κάποιο τρόπο να διαλέξεις τον σωστό δάσκαλο.
Δεν έχει καμία σημασία αν ο δάσκαλος μας είναι 40 χρόνια μουσικός ή παίζει στη μεγαλύτερη ορχήστρα του κόσμου. Μπορεί ως δάσκαλος να είναι τραγικός.
Τι να τον κάνεις κάποιον βιρτουόζο κλαρινετίστα που δεν μπορεί να μεταδώσει ούτε τα βασικά στον μαθητή του.
Ο δάσκαλος του κλαρινέτου θα πρέπει να κατέχει πολύ καλά το μουσικό όργανο ,να έχει πολύ υψηλή γενική παιδεία (όχι μόνο μουσική) ,υπομονή και πολύ καλή μεταδοτικότητά.
Ο δάσκαλος θα πρέπει να δημιουργεί έμπνευση και να βοηθάει τον μαθητή να προοδεύσει μουσικά με ρυθμό και τρόπο μοναδικό για τον καθένα.
Επίσης είναι ο συνδετικός κρίκος για το αν ένας μαθητής αγαπήσει τη μουσική ή την μισήσει ,αγαπήσει το κλαρινέτο ή το εγκαταλείψει όντας απογοητευμένος από αυτό.
Πώς μπορείς να διαλέξεις κάποιον δάσκαλο?δυστυχώς δεν μπορείς διότι δεν γνωρίζεις εκ των προτέρων όλα τα παραπάνω.
Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι το εξής. Διαλέγεις ένα ωδείο ή έναν δάσκαλο ,κάνεις μαθήματα μαζί του και αν δείς οτι δεν σου ταιριάζει ,δεν σε εμπνέει ή δεν αποκομίζεις αυτά που θέλεις ,αλλάζεις δάσκαλο. Μην αφήσεις τον χρόνο να κυλάει βρίσκοντας δικαιολογίες.
Επίσης μπορείς να πάρεις πληροφορίες από διάφορα forum στο internet ή από γνωστούς σου που έχουν σχέση με την μουσική για να ξεκινήσεις από κάπου.

Δυστυχώς ,λυπάμαι που το λέω ,άλλα τα περισσότερα ωδεία έχουν μετατραπεί σε απρόσωπες επιχειρήσεις. Πολύ υψηλά δίδακτρα ,υπέρογκα ποσά σε εξετάσεις και λιγότερο ενδιαφέρον για την μουσική εξέλιξη των μαθητών. Αυτό δυστυχώς είναι σημάδι των καιρών που ζούμε και συμβαίνει γενικότερα στον τομέα της παιδείας.

Για οποιαδήποτε απορία έχετε πάνω στην εκμάθηση του κλαρινέτου και όχι μόνο ή αν θέλετε κάτι να συζητήσετε μαζί μας, μην διστάσετε να μας γράψετε .Θα είναι πραγματικά χαρά μας αν μπορούμε να βοηθήσουμε στην οποιαδήποτε αναζήτηση σας.

7 σχόλια:

  1. θελω να μαθω κλαρινο πολυ, μου αρεσει αλλα θελω να βρω εναν δασκαλο να με καθοδηγισει στο τι κλαρινο να αγορασω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. τι ακριβως θέλεις να ακολουθήσεις φίλε μου.Κλασικό ή παραδοσιακό κλαρίνο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπερα,θελω να μαθω και εγω κλαρινο και ξεκιναω απο το μηδεν.Ακουω Ηπειρωτικα τραγουδια και θελω να βασιστο σε αυτο αλλα το προβλημα ειναι οτι μενω σε νησι και δεν υπαρχει κανεις που να ξερει απο κλαρινο.Θα μπορεσω να μαθω απο βιβλια και τι ακριβως κλαρινο πρεπει να αγορασω;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εγώ ξέρω λίγο κλαρίνο άλλα δεν ξέρω τι κλαρίνο να αγοράσω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. γεια σας...εγω παλια πηγαινα στη φιλαρμονικη και εμαθα κλαρινο το οποιο εχω ξεχασει λιγο! Θελω να το ξαναρχισω!! Θα ηθελα βασικα κατι(δεν ξερω τι...κανενα βιβλιο,κανενα σαιτ,δεν ξερω τι) για να θυμηθω τις νοτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Για τα περισσότερα όργανα υπάρχουν και μαθήματα και τα πάντα για εκμάθηση. για το κλαρίνο δυστυχώς τίποτα και γίνεται μάλλον σκόπιμα γιατί είναι όργανο που ''πουλάει'' και αυτοί που ξέρουν δεν θέλουν να το διαδώσουν. και αν το κάνουν τους πληρώνεις αδρά για να σου δείξουν ούτε τα μισά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Kalispera thelw na rotiso kati kamia sxoli mousikis gia klarino mipws kseretai apo tin anatoliki thessaloniki gt paizo monos mou klarino ematha kati ala thelw na matho paradosiako klarino an boritai na me voithisetai euxaristo

    ΑπάντησηΔιαγραφή