Τονικότητες του Κλαρινέτου

Εκτός από τα δύο βασικά είδη κλαρινέτου που αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο, κατηγορίες κλαρινέτου υπάρχουν και ανάλογα την τονικότητα τους. Τι εννοούμε λέγοντας τονικότητα?
Λέγοντας τονικότητα εννοούμε τι νότα ακούγεται φυσώντας το κλαρινέτο.και εξηγούμε. Εάν καθίσουμε δίπλα
σε ένα πιάνο και προσπαθήσουμε τα παίξουμε τις ίδιες νότες ταυτόχρονα ,π.χ εάν παίξουμε στο πιάνο τη νότα ντο και παίξουμε ντο και στο κλαρινέτο θα πρέπει λογικά να ακούσουμε τον ίδιο τόνο (άσχετα ένα η χροιά είναι διαφορετική μιας και η νότα παίζετε από δυο διαφορετικά όργανα).Εάν ακούσουμε την ίδια ακριβώς νότα τότε το κλαρίνο μας είναι τονικότητας ντο.Πάμε να δούμε πόσα διαφορετικής τονικότητας κλαρινέτα υπάρχουνε (θα αναφερθούμε στα βασικά).Θα πάρουμε σαν σημείο αναφοράς το πιάνο για να γίνει πιο κατανοητό.

Ντο - όταν παίζουμε τη νότα ντο ακούγεται ίδια ακριβώς με το ντο ενός πιάνου
Σι ύφεση - όταν παίζουμε ντο ακούγεται μία νότα κάτω,δηλαδή σαν σι ύφεση πιάνου (δηλαδή θα πρέπει να παίξουμε ρε - ένα τόνοι πιο ψηλά - για να έχουμε τον ίδιο τόνο με το ντο ενός πιάνου)
Λα - όταν παίζουμε ντο ακούγεται μιάμιση νότα κάτω ,δηλαδή σαν λα πιάνου (δηλαδή θα πρέπει να παίξουμε τη νότα ρε# - ένα τόνο και ένα ημιτόνιο πιο ψηλά -  για να έχουμε τον ίδιο τόνο με το ντο ενός πιάνου)
Σολ - όταν παίζουμε ντο ακούγεται δυόμισι νότες κάτω ,δηλαδή σαν σολ πιάνου (δηλαδή θα πρέπει να παίξουμε φα  - δύο τόνους και ένα ημιτόνιο ψηλότερα - για να έχουμε τον ίδιο τόνο με το ντο ενός πιάνου)

Παράδειγμα
Εάν είμαστε με ένα κλαρινέτο σι ύφεση (σι μπεμόλ) σε μια μπάντα με ένα πιάνο ,μία κιθάρα , ένα μπουζούκι και αποφασίσουμε να παίξουμε με την σειρά τις εξής νότες ,ντο ρε μι φα σολ λα σι ,όλοι θα παίξουνε αυτές ακριβώς τις νότες με εξαίρεση εμάς που για να ακουστούν αυτές οι νότες από το κλαρίνο μας θα πρέπει να παίξουμε ένα τόνο ψηλότερα ,δηλαδή ρε μι φα# σολ λα σι ντο#.
Όπως διαπιστώσατε ανεβήκαμε μία κλίμακα,δηλαδή οι υπόλοιποι έπαιξαν ντο μείζονα και εμείς ρε μείζονα.Έτσι απλά με ένα κλαρίνο σι ύφεση θα πρέπει να παίζουμε μια κλίμακα ψηλότερα από όλα τα άλλα όργανα για να ακουγόμαστε το ίδιο.

Επίσης τα κλαρινέτα με διαφορετικές τονικότητας έχουνε και διαφορετικό μήκος.Όσο μεγαλύτερη διαφορά στην τονικότητα έχουνε τόσο πιο μακρύ γίνεται και το σώμα τους.Δηλαδή το πιο κοντό κλαρινέτο είναι το ντο και το πιο μακρύ το σολ. Παρατηρώντας προσεκτικά οργανοπαίχτες κλαρίνου μπορείτε εύκολα να δείτε τι τονικότητας κλαρίνο χρησιμοποιούν. Π.χ ο Βασίλης Σαλέας χρησιμοποιεί κλαρίνο που είναι πολύ μακρύ (μάλλον σολ).

Τέλος να πούμε ότι το διαδεδομένης τονικότητας κλαρινέτο είναι το σι ύφεση.Δηλαδή εάν θέλεις να ξεκινήσεις την εκμάθηση σου καλό είναι να επιλέξεις κλαρινέτο σι ύφεση διότι αποτελεί την μέση τομή όσο αφορά τις τονικότητες.

9 σχόλια:

  1. Πολύ σωστός σε όλα.Να διορθώσω μόνο ότι με σι ύφεση κλαρίνο παίζεις ακριβώς έναν τόνο πάνω από ότι παίζουν οι υπόλοιποι(για την ακρίβεια ένα διάστημα δευτέρας μεγάλο).Οπότε στο παράδειγμα σου η σι ματζόρε καταλήγει σε ντο# του κλαρινοπαίκτη άρα έχει όλο διέσεις(7 στον αριθμό).Στο κλαρίνο λα πρέπει να παίξεις μι ύφεση για να ακουστεί ντο πιάνου και στο σολ φα απλό όχι δίεση.Πάντως γενικά αν δουλέψεις αρκετούς χειρισμούς στο κλαρίνο δεν χρειάζεται να μπλέξεις με πολλά κλαρίνα.Πάντα είναι αναγκαίο για δύσκολα κομμάτια αλλά γενικά το να κάνεις συχνά μεταφορές στις τονικότητες στο ίδιο κλαρίνο είναι απο τις καλύτερες ασκήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ για τις υποδείξεις ,διορθώθηκε το άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. μπορει καποιος να μου στειλει για σι μπε μολ την παρτιτουρα απο τα καγκελια και ποσο θα κοστιση στο e mail george21sxoinas@gmail .com.ευχαριστο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. εχει πεσει στα χερια μου ενα παλιο ξυλινο κλαρινο sib και προσπαθω να μαθω να παιζω γιατι πραγματικα το γουσταρω πολυ.προσφατα του εκανα σερβις φελους ταπες κ.λ. και απο οτι μου ειπαν ειναι πολυ καλο οργανο απο αυτα που δεν κατασκευαζονται σημερα και οτι στην αγορά μπορει να πωληθεί 600 εως 800 ευρώ.ΔΙΕΡΩΤΏΜΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΧΩ ΕΜΠΕΙΡΊΑ ΑΝ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩΣΩ ΚΑΙ ΒΑΖΟΝΤΑς ΙΣΩς ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΑΓΟΡΆΣΩ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΜΕΧΡΙ 1000 ΕΥΡΩ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα, παίζω ερασιτεχνικά κλαρίνο σε σι μπε μολ. Προσπαθώντας να παίξω λαικά τραγούδια ή ποντιακά, δυσκολεύομαι πάρα πολυ γιατι σε συνδυασμό με μπουζούκι ή με λύρα, πρέπει να βάλω πολλές διέσεις για να έχουμε ίδιο άκουσμα. Σε αυτές τις κατηγορίες μουσικής ποια τονικότητα ειναι πιο διαδεδομένη; Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λα - όταν παίζουμε ντο ακούγεται μιάμιση νότα κάτω ,δηλαδή σαν λα πιάνου (δηλαδή θα πρέπει να παίξουμε τη νότα ρε# - ένα τόνο και ένα ημιτόνιο πιο ψηλά - για να έχουμε τον ίδιο τόνο με το ντο ενός πιάνου) ......... Καλησπέρα , θα ηθελά να ρωτήσω αυτο ειναι για ολες της νοτες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι για όλες.. Το C του πιάνο είναι D# δικό σου, το D του πιάνο είναι F δικό σου κ.ο.κ

      Διαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. στο κλαρίνο που έχω,οι επάνω νότες {πάνω απ'ο τη Σι} παίζονται με μεγάλη δυσκολια, και όσο ανεβαίνω την κλίμακα κάποιες δεν ακούγονται καθόλου. Αν θέλει ας μου πει κάποιος τι μπορεί να φταίει. ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή